torsdag 24. januar 2013

Dramatisk dannelsesreise

Ulli Lust

En sjanger jeg liker veldig godt er selvbiografiske tegneserieromaner, fordi det er personlige beretninger om noe selvoppplevd. Det var for eksempel Marjane Satrapis Persepolis og Craig Thompsons Blankets som gjorde meg nysgjerrig på tegneseriesjangeren i det hele tatt. Begge er fine eksempler på selvbiografiske tegneserieromaner.

Ulli Lusts I dag er den siste dagen i resten av ditt liv føyer seg inn i rekken av gode tegneserieromaner hvor forfatteren baserer innholdet på sitt eget liv. Handlingen utspiller seg i 1984. Hovedpersonen, Ulli, er 17 år og har flyttet alene til Wien, hvor hun er en del av punkmiljøet. Sammen med venninna Edi bestemmer hun seg for å reise til Italia på haiketur, uten å informere foreldrene sine. De legger ut på det som skal vise seg å bli en dramatisk dannelsesreise. Edi og Ulli er ikke helt vanlige turister: de sover ute og tigger penger til mat. De to ungjentene møter en brutal, mannsdominert verden hvor kroppene deres blir sett som en salgsvare. Ulli erfarer at både vennskap og integritet blir satt på prøve.  Prøvelsene blir formidlet på forbilledlig måte av Ulli Lust. Hun er verken moraliserende eller prøver å rettferdiggjøre seg selv. I stedet gir hun en ærlig og sterk i skildringen av en ung jentes vei inn i voksenlivet.

Foto: Metaingrid

Lust, Ulli (2011): I dag er den siste dagen i resten av ditt liv, No Comprendo Press, Oslo

3 kommentarer:

Lille søster sa...

Høres spennende ut! Kjenner igjen coveret fra biblioteket, har bare ikke festet meg ved den. Vi har tegnesereiutstilling nå, av akkurat denne typen tegneserier. De er så fine. Men dessverre blir de ikke mye utlånt. Hvordan er det hos dere?

Reeta / Les! Lue! sa...

Det ligger en award til deg på bloggen min:
http://les-lue.com/2013/01/27/a-blog-with-substance/

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Lille søster, så koselig å høre fra deg igjen! Jeg er veldig glad i tegneserier og leser mange selv, derfor er jeg også flink til å formidle dem til andre. Jeg trekker fram tegneserier i alle presentasjoner jeg har, fordi vi har en samling som jeg er stolt av og som kan brukes så vel i faglige sammenhenger som til lystlesing.

Reeta: Tusen takk for prisen! Jeg ble veldig glad og har lagt igjen en hilsen på bloggen din.