torsdag 4. desember 2014

Dash & Lily's book of dares

Untitled
Jeg begynte å lese Bjarte Breiteigs siste roman Mine fem år som far, men måtte innrømme overfor meg selv at det finnes en tid for alt. Når man har én datter og venter en til, er ikke tiden inne for å lese en bok om overgrep mot barn synes jeg. Etter å ha bommet stygt på valg av bøker i det siste, trengte jeg en underholdende og "fin" bok. Hva er vel bedre da, enn en bok om kjærlighet i storbyen New York, i desember?  
Dash & Lily's book of dares innfridde virkelig forventningene og er definitivt en bok å lese nå før jul! Romanen er skrevet av Rachel Kohn og David Levithan. De to forfatterne har skrevet annethvert kapittel, Kohn skriver Lilys beretning og Levithan skriver Dashs. Plottet er morsomt: foreldrene til Lily reiser på etterlengtet bryllupsreise (de har vært gift i 25 år) til Fiji og etterlater en litt snurt tenåringsdatter og hennes stormforelskede, homofile bror, alene hjemme i New York i juleferien. Lily lengter etter en kjæreste, og får en idé av broren om at hun skal lage en rød notatbok full av utfordringer og "glemme" den på hylla i sin favorittbokhandel Strand Book Store, og vente på at en gutt skal komme og finne den og bli med på leken. Lily skriver: "I've left some clues for you. If you want them, turn the page. If you don't, put the book back on the shelf, please." (Kohn, R. og Levithan, D., s.4) Misantropen Dash, eller Dashiell, er også alene hjemme i julen, men det er selvvalgt. Han har sagt til moren sin at han skal feire med faren, slik at moren reiser på ferie med sin nye mann, og han får leiligheten for seg selv. Dash finner den røde boka og dette blir starten på en utrolig morsom fortelling om utfordringer de to ungdommene gir hverandre og hvordan de blir kjent med hverandre gjennom det de skriver i den røde boka.

Kohn, R. og Levithan, D. (2012): Dash and Lily's book of dares, Mira Ink, Surrey

2 kommentarer:

Mari Hopland sa...

Denne likte jeg også godt. Fint med litt feel-good innimellom også.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, helt enig. Nå leser jeg Maya van Wagenen: Populær - vintagetips for nerdete jenter.